Élettani hatások

Népi gyógyászat

Az ecetek használata régi korokra nyúlik vissza, már őseink is előszeretettel alkalmazták az orvoslásban. A népi gyógyászatban jól ismerik az ecetet, elődeink számos betegségben hívták segítségül jótékony hatásait.

De mit mond a tudomány?

Antibakteriális, antioxidáns… Az ecet kedvező tulajdonságai mindig is ismertek voltak, de elmondható-e, hogy az egészségünkre nézve igazoltan előnyös? Az utóbbi években a kutatók előszeretettel vetik górcső alá az eceteket.

Ecetek hatása különböző betegségek esetén

.    .    .

Összeszedtük az ecetekre vonatkozó leírásokat, csoportosítva azt a különböző problémák és betegségek szerint. Újra felhívjuk a figyelmet, hogy az ecet nem helyettesíti az orvos által előírt gyógyszert vagy kezelést, de hatékonyan támogathatja azt.

Az oldal alján pedig megtalálhatóak a tudományos publikációk forrásai. Aki szeretne jobban elmélyedni, végig tudja olvasni az ecettel kapcsolatos cikkeket. (angol)


.

.

.

Emésztési zavarok, gyomorégés

Az ecet a gyomorégés és az emésztési zavarok hatékony kezelésében is segíthet. A pasztörizálatlan borecetben található probiotikumok hozzájárulhatnak a mikrobiom és az emésztőrendszerünk javításához.  1-2 kiskanál ecet a szájban levő receptorokon keresztül a központ idegrendszerünkre hatással lehet. A szervezet sav-bázis háztartását korrigálva, csökkentheti a szervezet savtermelését, „lúgosítva” a szervezetet.

Jelen tudomány szerint az almaecet segíthet a gyomorégésben, és enyhébb betegség esetén nagyon jók a tapasztalatok. De nincs orvosi bizonyíték rá, hogy ez megbízhatóan működik. Sokkal több kutatást igényelne ennek a témának a vizsgálata. Ami biztos, hogy előrehaladott reflux esetén az amúgy is irritált nyelőcsőnek nem tesz jót a plusz sav bevitel.

.

.

.

Vércukor probléma

Az ecet vércukorszintre gyakorolt hatása talán a leginkább kutatott terület, mind több tanulmányban vizsgálják az ecet lehetséges jótékony szerepét 2-es típusú diabéteszben. Ígéretes vizsgálati eredmények szerint 2 teáskanál almaecet (10 g) elfogyasztása, összetett szénhidrátot tartalmazó étkezés közben csökkenti a postprandiális (étkezést követő) vércukorszintet.

Magas glikémiás indexű ételek (például fehér lisztből készült pékáruk és tésztafélék, burgonya, fehér rizs) fogyasztása esetén 1-2 teáskanál ecet hozzáadása 25-35%-kal csökkentheti a postprandiális vércukorszintet. A kedvezőhatást azzal magyarázzák, hogyaz ecetben található egyik főösszetevő, az ecetsav gátolhatja a cukorbontó enzimek működését, elősegítheti az izmok glükóz felvételét, valamint lassíthatja a gyomor ürülését. Továbbá módosíthatja a glikolízist (cukrok lebontása) és a hepatikus glikoneogenezist (májban történő cukorszintézis), ezáltal pedig elkerülhető a „hajnali jelenség” (a vércukorszint kora reggeli órákban való megemelkedése).

.

.

Vírusos megbetegedések és fertőtlenítés

Az utóbbi évek vírusos influenza járványai az ecet vírusokkal szembeni hatásának vizsgálatát is eredményezték. A tudományos vizsgálatok alátámasztják az ecet fertőtlenítő, úgynevezett antimikrobiális tulajdonságait.

Vizsgálták vírusos fertőzött betegek esetén, hogyan hatott, ha ecetet tettek az inhaláló folyadékba. Az alanyok az orrukon keresztül lélegezték be az ecetes gőzt. Igéretesek az eredmények, mely szerint csökkent a vírusszám.

.

.

Szív-érrendszeri és vérnyomás problémák

Szív-érrendszeri hatások és vérnyomás területén különböző reményteli kutatási eredmények születtek. Heti legalább 5-6 vagy annál több alkalommal fogyasztott olaj-és ecet alapú saláta dresszing csökkentette az iszkémiás szívbetegség rizikóját. Egy másik kutatásban 8 héten keresztül fogyasztott 30 ml 4%-os almaecet (két részre elosztva, reggel és délután) jelentősen csökkentette az össz-, az LDL-koleszterin és a triglicerid szintet. Kutatások előrevetítik az almaecet fogyasztását, mint lehetséges egyszerű, és költséghatékony természetes kiegészítő kezelési módját a hyperlipidemiának.

.

.

Mit mond a tudomány?

X